Matemaatika maailm

matemaatika

Kuuldes sõna matemaatika ei jää vist keegi külmaks – tekib kas soe armastuse tunne või siis lihtsalt pole selle ilu tunnetamiseni veel jõutud. Pahatihti jääbki matemaatikast mulje kui koolitekstülesande lahendamisest ning millegi välja arvutamisest mille jaoks tuleb mingit kindlat valemit teada. Seosena reaalse eluga nähakse ka tihti vaid millegi konkreetse vajaliku asja arvutamist, mitte aga seda peamist – mõtteviisi – mängu abstraktsete objektidega teatud reegleid järgides, süsteemset lähenemist, seaduspärasuse märkamist, defineerimist, tähistamist, analüüsi, mudeli loomist, tõestamist, kontrollimist. Otseselt kõiki koolis õpitavaid valemid ja reegleid tõesti igapäevaelus vaja ei lähe, aga tuleb ette olukordi, kus tuleb analoogselt mõelda. Keegi ei oska veel öelda, millised abivahendid meil kasvõi juba 10 aasta pärast on ning täna õpitud praktilistest oskustest ei pruugi enam kasu olla, aga kindlasti on kasu seoste märkamisest, abstraktsest mõtlemisest ja oskusest olemasolevatest teadmistest uusi tuletada.

Kahel viimasel õppeaastal sidus sõnapaar Matemaatika maailm mitmeid erinevaid piirkondlike matemaatika laagreid ja laagripäevi, mida korraldas Eesti Matemaatika Selts ning mille korraldamist toetas Eesti Teadusagentuur. Laagreid toetasid ka kohalikud omavalitsuste liidud ja korraldavad koolid.

matemaatika

Laagripäevad olid pea kõik erinevate teemadega: lahendati loogikaülesandeid, volditi, mängiti nööride ning täringutega, uuriti kaarditrikke ja kuldset suhet, anti hinnanguid erinevatele suurustele, meisterdati erinevaid objekte, liikumis- ja otsimismängud äppidega ja ilma, saadi teada õhuväe matemaatikast ja fraktalitest, liigutati roboteid, moodustati tesselatsioone, valmistati laagrilehte, õpiti põhjendamist, omandati uusi strateegiaid. Alati aga leiti endale uusi sõpru, kellele meeldib matemaatika, uued teadmised ja ülesanded, mille lahendamisega pole veel kokku puutunud.

Kõrvaltvaatajal ei ole huvitav kui keegi lahendab peas mingit ülesannet, aga lahendaja enda jaoks on see parim ja huvitavaim osa – siis aeg lendab kiiresti, pea on lõpuks väsinud ning kui probleem saab lahendatud, siis on ka rõõm suur.

Sindi Gümnaasiumi õpetaja Kerdi Mihhailova võttis kahepäevase Pärnumaa laagri kokku järgmiste sõnadega „Hea tuju+ matemaatika+ teadus+ mõnus seltskond+ maitsev toit = ideaalne nädalavahetus“.

Parim tagasiside õpilaselt, kes ütles särasilmil, et laagripäev ei olnud üldse selline nagu ta arvas.

Õpilastelt jäi kõikide laagrite korral kõlama, et kui tehakse veel selliseid päevi, siis nad tahaks uuesti tulla ja osaleda.

Aitähh osalejatele ja juhendajatele Võru- ja Põlvamaal, Pärnumaal, Tartu linnas ja – maal, Tallinnas, Ida-Virumaal, Jõgevamaal, Lääne-Virumaal, Järvamaal, Hiiumaal!

Lõpetuseks väike nuputamine nööriga.

On kaks posti pikkusega 150 cm. Nende vahele tuleb panna nöör pikkusega 200 cm nii, et selle maapinnale lähim punkt oleks kõrgusel 50 cm. Kui kaugele tuleks teineteisest need postid paigutada?

matemaatika

 

Autor: Raili Vilt
Fotod: Eesti Matemaatika Selts
Avaldatud: 08.12.2022

Karjäär, mis muudab: riigiteadustest inseneeriasse

Karjäär, mis muudab: riigiteadustest inseneeriasse

Karjäär, mis muudab: moedisaineri unistusest tekstiilmaterjali inseneriks

Karjäär, mis muudab: moedisaineri unistusest tekstiilmaterjali inseneriks

Karjäär, mis muudab: insenerid aitavad päästa elusid

Karjäär, mis muudab: insenerid aitavad päästa elusid